Så grønt som kul

Så grønt som kul

Engang var den seks meter høje betonbro en vigtig del af livet på havnen i Aarhus. Her blev store mængder kul transporteret i industriens storhedstid, men efterhånden blev kultransporten overflødig, og broen fik lov at forfalde.

Den fik også lov at blive stående. Der har været mange kulkranbroer i Danmark. De første kulkraner kom til havnen ved Vestre Gasværk i København i 1893, og siden bredte de sig, og anlæggene blev udvidet, så de gigantiske mængder kul, som kom ind med store kulskibe, kunne losses i en fart.

De fleste anlæg fra dengang er fjernet, og derfor er Kulbroen, eller kulkransporet som det også kaldes, i Aarhus unik. Den er også ved at blive et enestående grønt område. Drømmen er, at den 160 meter lange bro skal blive et parkstrøg, lidt på samme vis som New Yorks berømte ‘High Line’, hvor en gammel jernbane højt over byen er blevet til en park.

Ideen er ekstra oplagt, fordi Sydhavnen som andre havneområder udvikler sig og er ved at blive et kreativt centrum i byen, men bøvlet at komme til for fodgængere og cyklister. Kulbroen forbinder Midtbyen med Sydhavnen direkte og kan på den måde spare tid og samtidig blive en grøn oplevelse.

Allerede nu er der dog grønt liv under broen tættest ved byen, hvor der blandt andet er plantet træer og bygget højbede, lige som Naturhistorisk Museum har sluppet insekter, edderkopper og planter ud fra andre steder i byen. – skal lige tjekkes!

Hele forvandlingen af broen og området omkring Sydhavnen sker i høj grad på borgernes initiativ. Kullene er væk, men der er ny og grøn energi i det gamle industriområde

000

onsdag d. 19. december

5°C

skydække

onsdag

3°C

torsdag

5°C

fredag

5°C

Tags

Instagram

    000