Vandvejen til Aarhus

Vandvejen til Aarhus

Det danske landskab er i nok så høj grad et vandskab. Der er ikke mange steder i landet, hvor havet er fraværende, og det er havet mere end landet, som har formet vores historie.

Havet gjorde os til fiskere, handlende og opdagelsesrejsende, og indtil jernbanen gjorde sit indtog i anden halvdel af 1800-tallet, var søvejen den mest brugte, når gods skulle transporteres over længere strækninger.

Det er havet, som gjorde Aarhus stor og velhavende. Byen har med sin beskyttede havn – der oprindeligt lå længere oppe i åen – ligget ideelt for den handel, som i mere end 1.000 år først og fremmest er foregået ved hjælp af skibstrafik. Da andelsbevægelsen opstod, og lavenes monopol på en række erhverv blev ophævet i anden halvdel af 1800-tallet, blomstrede byerne omkring Aarhus op, og der blev basis for en fast rutefart over bugten. Såkaldte paketskibe sejlede efter faste planer med gods mellem Aarhus og byer som Ebeltoft, Knebelbro, Nappedam og Skødshoved. Efterhånden supplerede dampskibe de mindre sejlskibe, og Molslandet fik varer inde fra byen og sendte blandt andet ål, smør, ost og korn den anden vej. Der var ofte også levende dyr med om bord, som skulle videre til markeder og auktioner inde i Aarhus, og det fortælles, at søgangen kunne være så hård, at dyrene blev søsyge.

I dag er vandet omkring Aarhus stadig arbejdsplads, men i endnu højere grad legeplads for byens travle beboere, som får et pusterum ved og på vandet.

 

000

torsdag d. 13. december

1°C

lette regnbyger

fredag

3°C

lørdag

3°C

søndag

1°C

Tags

Instagram

    000